KOAH(Kronik obstrüktif akciğer hastalığı)

Halk dilinde "kronik bronşit", "müzmin bronşit" gibi adlarla bilinen KOAH, akciğerlerdeki hava yollarının daralmasına bağlı olarak soluk alıp verme sırasında hava akımının kısıtlanması ile nitelenen süreğen (kronik) bir hastalıktır.

En önemli özelliği, akciğerlere giren ve çıkan havayı, soluk darlığına neden olacak kadar kısıtlayabilmesidir. Dünya genelinde ölüm nedenleri arasında altıncı sırada yer alan Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalığı'nın artış oranı % 163 gibi yüksek bir sayıdır.

Belirtiler

• Öksürük
  • Balgam çıkarma
  • Kan tükürme
  • Soluk darlığı
  • Kanın oksijen doymuşluğunda azalma
  • Kalp yetmezliğine bağlı, ayaklarda şişme
  • Göğüste tıkanma
  • Hırıltılı solunum

Hastalığın ciddiyetiFEV1 (beklenenin yüzdesi)
Hafif ≥80
Orta 50-79
Ağır 30-49
Çok ağır <30 veya süreğen (kronik) solunum sıkıntısı belirtileri

Tedavi

Tanı konulduktan sonra KOAH'ın evrelendirilmesi sonucunda sigaranın bırakılmasının yanı sıra benzer risk etkenlerinin azaltılması yoluna gidilir.

Kullanılacak ilaçlar solunum yoluyla kullanılan püskürtülen ilaçlardır. İlaç dışı tedavi için kanlarında Oksijen bölümsel basıncı hastalık nedeniyle belirli bir değerin altına düşmüş olgularda hekim kararıyla oksijen terapisi uygulanır. Öksürük ile balgam çıkarma olağandışı boyutlara varırsa, hastanın yatarak iyileştirilmesi söz konusudur.

Fizyoterapi, solunum alıştırmaları, beslenme desteği ve psiko-sosyal desteklerle yardımcı unsurlar kullanılır.