Adet Bozuklukları

Sağlıklı yapıya sahip genç kızlar 12 yaşından itibaren adet görmeye başlarlar. Genelde 10-15 yaşları arasında ilk adet başlamalıdır. Fakat günümüzde hormonlu gıdaların yenilmesi ile daha erken yaşta ve mineral, fitobesleyici ve vitamin eksik gıdaların yenilmesi nedeni ile tam gelişemeyen yumurtalıklara bağlı olarak geç adet görme veya hiç görememeye rastlanabilir.
Adetler ilk başladığında düzensiz olabilir ama en kısa zamanda normal ritmine girmesi beklenir. Adet görememe durumuna göre değişik nedenler ve hastalıklar söz konusu olabilir. Polikistik over sendromu, insülin direnci, prolaktin yüksekliği, hipofizden salgılanan gonad hormon salgılayıcı hormonların eksikliği, gonad hormonlarının olmaması veya eksikliğ, böbrek üstü bezinden salgılanan hormonların düzensizliği  neden olarak karşımıza çıkabilir. Tiroid hormonu bozukluklarında da adet düzensizliklerine rastlanır.
Adetler belirli ritimde tekrarlayarak karşımıza çıkar ve belirli günler, belirli şiddette devam eder. Normalde her 28 günde bir olmalıdır ve 3-5 gün sürmelidir. Bazı kişilerde az miktarda olurkan bazılarında şiddetli ve ağrılı olabilir.
Adetlerin az olması, geç olması, kısa zamanda olması veya fazla olması rastlanılan diğer bozukluklardır.
Adet bozuklukalrında bazı hastalıklar tespit edilse bile bu hastalıkların sebebi bulunmalıdır. Hastalıklar tespit edilemediği durumlarda da CRS ile araştırılmalıdır. Sağlıklı su ve eksik olan vitamin, mineral ve fitobesleyicilerin verilmesi fayda sağlar.